Vänner av ordning

Tuesday, September 06, 2005

Ett tips

Vi kan väl alla enas om att man inte blir särskilt glad av att mötas av grannarnas avskräde i sitt trapphus. Den unkna lukten och de fläckar av sopsaft som detta lämnar efter sig är inte det minsta trevlig. Jag måste dock erkänna att det har hänt att jag själv lika nonchalant ställt en och annan soppåse utanför min egen dörr (högst tillfälligt för att sedan ta med den till sophuset på väg ut).

Men en morgon var det något som tog emot när jag skulle öppna dörren och jag upptäcker att det är min egen soppåse som blockerar. Någon har avsiktligt placerat den i vägen för min dörr. Jag hade av misstag glömt den kvar till nästa dag och denna någon var förmodligen trapphusstädaren som varit framme. Skammen var total och det var den sista påsen som inte fick åka direkt ned till soprummet.

Samtidigt som jag skämdes över att ha blivit tillrättavisad så blev jag helt varm i kroppen när jag insåg vilken otroligt välriktad pik jag just blivit utsatt för och såg det som min uppgift att föra greppet vidare på grannar som behövde läxas upp. Jag satte det i system. Nu är det ju så att jag är en vän av ordning som faktiskt har lite överseende så jag väntade alltid med ingreppet tills jag sett samma soppåse mer än en dag. Jag gav mig inte och jag tror det gav resultat till slut även om min närmsta granne Matson envisades med att helt fräckt bara ställa den åt sidan flera gånger (samma påse!) istället för att slänga den direkt och fatta det där med allas trevnad någon jävla gång. Jaja, med lite tålamod upplevde jag metoden som mycket effektiv.

3 Comments:

  • At 9:25 AM, Blogger JON said…

    haha, det är jätteroligt. alla är så skötsamma i mitt hus. förutom en kille som varje gång han bokar tvätttid tar alla tider på två dagar. senast skrev jag en arg hälsning bredvid. (vi har alltså papperstvättlistor).

     
  • At 10:41 AM, Blogger anna said…

    ja, jag kan verkligen inte förstå hur man gör för att fylla ut en tvättid som sträcker sig över två hela dagar! manglar han alla sina kalsonger eller? jag tycker verkligen lappen var befogad.

    hos min syster kan man bara boka hela dagar och som om inte det skulle räcka skriver alla alltid upp sig på 2-3 dagar i rad. dessutom får man enligt husets tvättregler av någon anledning inte tvätta på söndagar.

     
  • At 11:04 AM, Blogger David said…

    Så var det i vällingby att man inte kunde boka den dag man var ritkigt lös och ledig, fast å andra sidan borde inte vän av ordning gilla att vilodagen helgas.

     

Post a Comment

<< Home