Vänner av ordning

Tuesday, September 20, 2005

Utkast till läsarbrev att publiceras i Metro

Tygla ditt barn!

Härom veckan njöt jag en vanlig svensk kaffe med en skvätt mjölk på en uteservering. Jag hinner knappt smörja munlädret och få igång konversationen innan jag avbryts av gälla barnarop. Vän av ordning är av bestämd uppfattning att barn över blöjåldern ska lära sig att ta hänsyn till andra människor. De här barnen verkar dock ha fått en annan uppfostran (vi sitter på café lotus, som bär en del drag av efterbliven hippieism). Efter ett tag börjar barnen att krypa under stolar och bord för att sedan jaga varandra. Det var en obehaglig syn med två pojkar som kryper och knör sig mellan våra ben, helt utan skam. Efter att de små sattygen har plågat oss i över tjugo minuter släntrar deras föräldrar ut och ropar lite segt efter dem. Jag kan missminna mig, men jag tror att de båda hade dreads.

1 Comments:

  • At 1:53 AM, Blogger anna said…

    True. Förra veckan träffade jag en chockskadad Ellen som på hemköp råkat ut för en unge som löpt amok, rivit ned grejer och SLAGIT henne! Och ingenstans syntes en vuxen förälders bannor till. Jävla hippiefasoner att barnens lek skall vara gränslös, barn ska som sagt lära sig ta hänsyn.

    Metros insändare brukar för övrigt vara grymma. Utmärkt forum för vänner av ordning som exempelvis stör sig på att tjocka tar upp två säten och sedan för ett logiskt resonemang om varför dessa faktiskt borde betala dubbla biljettpriset. Den är bra. Något annat jag är svag för är ros-insändarna där gamla tanter sänder ett fång röda rosor till vardagshjältar som hjälpt dom med matkassar eller upp från trottoaren när dom ramlat.

     

Post a Comment

<< Home