Vänner av ordning

Saturday, September 24, 2005

En av våra medborgerliga rättigheter är att vi, enligt offentlighetsprincipen, har rätt att ta del av alla allmänna offentliga handlingar hos myndigheter och förvaltningar. Detta är enligt min mening ett av de viktigaste inslagen i ett demokratiska samhälle som ger möjlighet till insyn i offentlig verksamhet.

Inför en skoluppgift har jag kommit i kontakt med Åre kommun eftersom jag ville att dom skulle skicka mig lite planhandlingar. Först verkade dom glada över att någon i Göteborg intresserade sig för deras lilla men, enligt deras egna storhetsvansinniga os-visioner, mycket expansiva kommun i norr. Efter att ha ringt mer än en gång och bett om olika planhandlingar verkade jag dock plötsligt blivit ett besvär och när jag igår var tvungen att ringa tillbaka för att påpeka att jag inte fått fullständiga handlingar med posten fick jag ett mycket surt bemötande. Först ville personen, i egenskap av planarkitekt, inte kännas vid att en detaljplan i sin fullständiga form, förutom själva plankartan, även utgörs av plan- och genomförandebeskrivningar, miljökonsekvensbeskrivningar, eventuella illustrationer och kulturmiljövårdens underlag. Shit vad efterblivet. Sen snäste hon:

-Ja, men jag vet faktiskt inte om jag har tid att göra det nu...
Och när jag sa jaha men tack snälla så fort som bara möjligt suckade hon och sa sådär struntviktigt:
-Ja, jag får väl se om någon assistent här kan ta hand om det lite senare...
- Men åh, ditt trögmiffo du är tjänsteman och ska skicka NU!! Sa jag inte.

Vad lagen däremot säger är att alla allmänna, offentliga handlingar ska lämnas ut ”skyndsamt”. I praktiken innebär detta att de ska lämnas ut omedelbart om du personligen besöker kommunen. Om du beställer materialet per telefon eller brev, får det ta max 2 dagar.

/ Vän av lag och ordning. Ovän av otjänstvilliga tjänstemän.

5 Comments:

  • At 5:51 AM, Blogger Erik said…

    Jag begärde ut slutbetyget för en elev på Rytmus musikgymnasium en gång, eftersom jag skulle intervjua en kille som hade gått där. Rektorn vägrade. Jag hänvisade till offentlighetsprincipen. Hon sa att hon kände till den men att hon ändå inte tänkte lämna ut papperet "av hänsyn till eleverna". Meh, ta hänsyn till lagen istället, fittrektor! Hon trodde att hon bedrev någon slags godhjärtad civil olydnad, fast hon bara var ett miffo med fascistoida drag.

    /Vän av offentlighetsprincipen

     
  • At 7:05 AM, Blogger martin said…

    vad hände? fick du ut det, drog du henne inför rätta? så där kan man ju inte göra. fast det vore roligt om hon vore hardcore somhan gillberg (?, ni vet dampforskaren) som strimlade sönder typ tio års material för att ingen skulle kunna bevisa att han ljög. och hävdade att det var av hänsyn till bokstavsbarnen. i alla artiklar har det stått att han hade med sig en assistent. jag gillar den bilden av en galen forskare i vitt rock som skyfflar in ark på ark i en tuggande strimmlare med en timid assistent med runda glasögon vid sin sida.

     
  • At 4:29 PM, Blogger Erik said…

    Jag gjorde ingenting. Tänkte att på Rytmus, där finns det många cp:n. Rektorn hänvisade bland annat till att kvällstidningarna bett om Christian Waltz betyg. Jaha, stackars han då. Han lär ju haft jättedåliga betyg eftersom han är en av världens sämsta artister. Hursomhelst, jag frågade killen jag skulle intervjua om hans betyg. De var sådär, men han skämdes inte. Vad jag skulle ha dem till har däremot inget minne av.

     
  • At 12:02 PM, Anonymous Anonymous said…

    löken, dina inlägg här är det roligaste jag läst på länge.

    /hanet

     
  • At 7:29 AM, Anonymous Anonymous said…

    har också mötts av ovilja de flesta gånger jag försökt hävda min rätt på denna punkt, vilket väl skvallrar om hur otäckt sällan någon verkligen försöker nyttja den.

     

Post a Comment

<< Home